Registrace   |   Solidní vrstva mechu pohnojená dávkou strachu ve výlezu na vrchol udrží všechno.

Ledy

Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Out of Madagascar

Část 1.

Jakoby to bylo včera! Někdy na jaře jsem po delší době opět potkal strakonickou Zrůdu a jeho první slova byla: „Viděls na Lezci tu stěnu na Madagaskaru?

Benešáci tam udělali novou cestu, to by byl zářez!“ Pár dnů na to byly na světě letenky do Antananariva a výprava ve složení Gogo a tři slovenští morgoši (Šaky, Ogy, Alky) mohla již brzy odcestovat. (Ano - bez Zrůdy, což mě dodnes nepřestává mrzet, ale práce je práce nebo spíš Metrostav je Metrostav).
Léto uteklo jako voda, z naplánovaného speciálního tréninku sešlo a bylo tu 4. září – odlet! Po 12-ti hodinách ve stroji následovala celní prohlídka, poté dva dny dalšího cestování a jsme v našem novém domově, v Campu Catta, v místě, které se po několik následujících týdnů stane našim novým útočištěm. Jsme na konci a na začátku cesty zároveň! Je temná africká noc, ale přesto je vysoko nad námi vidět obrys masivu Tsaranoro.

Cestou do Campu

foto by © Gogo

Ráno vylézáme ze stanu a nechápeme, kde jsme se to ocitli. Zvláštní, člověk viděl místo tisíckrát na fotkách, ale realita je přesto pokaždé tolik jiná. Stěny jsou mohutnější, kompaktnější a kolmější než by se dalo očekávat. Lidi jsou černější, zvířata živější a slunce ostřejší, to jsou naše první dojmy.

Ranní panorama – Tsaranoro, Karambony, Lemur wall

Gogo a Lemuří zeď

foto by © Ogy

Po ranním okouzlení se pouštíme do toho, kvůli čemu jsme tu. Cesta Ebola na Lemur wall je na rozlezení tak akorát, takže si to s Danem užíváme. Lezení morálové s dlouhými odlezy po velkých chytech, skála hrubá a stěna kolmá...nádhera! Shora slaňujeme a následuje sada „errorů“, které nás doprovázejí až pod nástup, a některé z nich dokonce až do konce našeho pobytu v campu. (pozn.: „error“ je v textu míněno jako označení pro jakoukoli věc či událost, která je lepší, pokud se nikdy nestane.)

Danečkem si to dává v Ebole 6b+

foto by © Gogo

Skála je zde velmi ostrá a obsahuje velké množství nejrůznějších výběžků, které jsou takřka ideální pro různé zasekávací hrátky s lanem. Tyto výběžky (různé talířky, puklinky, hrotíky) v kombinaci s lany Tendom Master 7.8 mm, 70 m, jsou typickou ukázkou příčiny mnoha a mnoha errorů. To, že jsme museli několikrát (vlastně téměř při každém slanění) pro lana někam popolézt, odněkud složitě vyzvonit nebo rozmotat super obří uzel, by se dalo snést, člověk vlastně ani nic jiného nečeká, ale to, že při prvním slanění přímo pod vrcholem zjistíme, že jedno z našich dvojčat je ve 40-ti metrech až na jádro přeřízlé, to se očekávat vůbec nedalo. Nechápeme a nedokážeme si vysvětlit, jak je něco takového možné. Naše západní racionální myšlení na Madagaskaru poprvé selhává. Žádný vědomý oděr nenastal, žádný ostrý pád a i kdyby, jedná se přeci o nová lana! Po tolika letech co lezu se mi ani po jakémkoli pádu přes hranu ještě nikdy takto sundat oplet nepodařilo, tudíž o co jde je pro nás nevysvětlitelnou a mystickou záhadou. Mimozemšťané anebo sabotáž ze strany Lanexu? Nevím, druhá varianta je však pravděpodobnější. V každém případě Tendom Master 7.8 mm si už nikdy ani já ani Dano nepořídíme!
Zbytek cesty jsme nuceni slaňovat po 40 m úsecích. Je zázrak, že se nakonec dostáváme dolů. Večer řešíme co dál. Zatím polezeme na druhé „zdravé“ dvojce v kombinaci s jednoduchým Viperem a uvidíme. Třeba se časem podaří sehnat náhradní lano od francouzské expedice na Karambony.

Není nad nový lano

foto by © Gogo

Na druhý den máme s Danem v plánu cestu Black magic woman od našich slovenských bratrů, kteří zde byli před pár lety (Alexander Buzinkay, R. Staruch a spol.), zatímco Alky s Ogym si dávají trek do okolních hor. Jistěže pro tentokrát žádné errory v plánu nejsou, ale některé věci člověk zkrátka neovlivní. Abych byl stručný, shrnul bych den následovně. První dvě délky necháváme pod sebou bez jakýchkoli komplikací. Krásné lezení v kompaktní skále a stěna se pomalu nakolmuje. Poté následuje délka třetí, s těžkým morálovým odlezem od štandu. Lezu na prvním a beru dvě ostré lišty, přičemž se připravuji na cvakání nýtu. Lišty ostré v pravém slova smyslu a tak odlehčuji bolavá bříška pomocí pravé nohy, kterou opatrně pokládám na stup po mé pravici zhruba na úrovni pasu. Pouštím levou ruku a chystám se cvaknout expresku, když v tom, co se nestane! Pravá noha se smýká ze stupu a ruka nemá šanci. Prvolezec si to tedy ukázkově míří přímo do štandu, pět metrů dolů, pádový faktor rovný dvěma. Ještě nikdy jsem nespadl do štandu a k mému překvapení je to vcelku pohodička. Nic extra, normální tlama jako každá jiná. Dano si to ale nemyslí. Při pohledu vzhůru začínám chápat. Ihned vyručkuji k němu a vidím důvod onoho poněkud hysterického řevu, který před chvilkou otřásl celým údolím. Levá ruka se mu dostala do expresky, do které jsem spadl a vypadá dost „rozmasakrovaně“. Jedna stínka přes 2/3 nehtu, druhá přes celé bříško na prstu vedle, plus nějaký odřeniny a tak vůbec. Fuck! Pro dnešek balíme a pytlíme.

Dano, tak ještě jednou soráč za tu tlamu:)

Další den je ten pravý čas na odpočinek. Kluci jsou křesťané v pravém slova smyslu a evropští misionáři se dostali úplně všude, takže po krátkém hledání v okolních vesnicích nalézáme kostel (přes týden škola), kde právě probíhá nedělní mše. K mému překvapení rituál neměl chybu! Malgaši zpívali, tleskali a modlili se. My jsme byli jejich tichými pozorovateli a oni nám za to byli vděční. Vy, kdo v budoucnu navšívíte Tsara valley, zastavte se v neděli okolo deváté ve vesnici Vohimelka na místní mši, uděláte radost pár místňákům a budete odměněni vzpomínkou, na kterou nikdy nezapomenete!

AHOJ děti!

foto by © Gogo

Po odpočinkovém dni následovalo další bigwall(ové) dobrodružství. Pectorina (Lemur wall) je krásná a lehká cesta s exponovaným klíčovým traversem ve vrchní části stěny. Nikdy nezapomenu na lezení doprovázené zvuky tam-tamů, které se v posledních dnech ozývali ze sousedních vesnic. Místní odháněli zlé duchy ostrova a loučili se s mrtvými. Slavnost probíhala nepřetržitě po několikero dnů a nocí. Bubny po celou tu dobu neutichaly a my si mysleli, že jejich rytmy z této krajiny nikdy nevymizí.

Dano a Pectorina 6b

Francouzský pár v Rain botto na Karambony

Karambony z vrcholu Lemur wall

Pectorina pro nás znamenala jistý zlom. Již žádný další významnější error, a tak jsme se v dalších dnech s Danem přesunuli pod stěnu Vatovarindry, kde jsme si dali další dvě cesty - Karma chameleonJižní kříž. Opět v sobě skýtají nádherné lezení, tentokrát však zcela odlišného charakteru. Skála položená s příjemnými rajbáky, to vše v krásných plotnách. Nádhera, jen ty prsty! Tak ostrá žula se jen tak nevidí. Po návratu do kempu jsme si dopřáli další den rest, který trávíme koupáním v jezírcích a pozorováním Francouzů v Karambony. Francois sice v úterý odjel domů, i tak je ale ve stěně pořádný ruch. Fixy natažené shora dolů, portal ledge každou noc někde jinde. Mluvili jsme s Jillem (chlápek, který zde v minulosti stavěl Camp Catta a nyní se stará o zázemí expedice) a dozvěděli jsme se, že cesta je těžší než se čekalo. Tři délky za 8c-9a...borci!

Pod Karambony, v pozadí Tsaranoro

foto by © Gogo

Francouzský výběr, Tough enough?

Našláplý zebu

Nášláplý chameleon

foto by © Gogo

Na sobotu máme naplánovaný druhý pokus o Black magic woman (přesně po týdnu). Jak jsem si dal záležet, abych tentokrát ty dvě ostré lišty podržel a cvaknul tu presku! Povedlo se. Ulevilo se mi, ale při pohledu nad sebe jsem se opět zapotil. V průvodci psali, že cesta je „dangerous“, nyní jsem však začínal chápat proč. Zhruba 5 metrů nad prvním nýtem následuje asi 10-ti metrová psycho sekvence mezi obrovskými psycho lupeny, to vše umístěno přímo nad psycho štandem. Prokličkovat mezi nimi, dolézt délku, štand. Dano si dává následující klíčovou délku, pak já ještě jednu a jsme na vrchole. Každou délku přitom za námi jumaruje Alky s kamerou, takže se daří natočit i nějaké záběry ze stěny.

Alky coby ruský žímar

Dano a Black magic woman 6c+, 3. délka 6b

foto by © Gogo

Na natáčení prvolezců během slanění však bohužel tentokrát nedošlo, protože krátce po našem spočinutí na vrchole začalo pršet. Ano, pršet! Také jsem netušil, že je něco takového v září na Madagaskaru možné. Po předchozích negativních slaňovacích zkušenostech je rozhodnutí jasné. Spíš než slaňování v dešti volíme pěší sestup a zhruba za dvě hodiny jsme celí promočení zpátky v kempu.
Neděle – mše číslo dvě a večer bouřka číslo dvě. Z pondělní cesty Out of Africa nic není, protože Tsaranoro je zcela promočené, tudíž jdeme na výlet.

Nedělní pohodička v campu

foto by © Gogo

Pondělní výlet, počasí se lepší

Během pondělka se počasí lepší, takže s Danem navečer balíme spacáky plus věci na lezení a vyrážíme pod Tsara, kde přespáváme a ráno po rozetmění přitom nastupujeme do naší vysněné „Afriky“ (Out of Africa, Tsaranoro Kely). Krásné exponované lezení nemá chybu. Je to paráda a jsme již plně synchronizovaní, bez errorů. Jištění na místní poměry vcelku dobré a štandy rovněž v pohodě. To je to, proč jsme tady! Okamžiky na které s Danem jen tak nezapomeneme, které jen tak nezmizí, Afrika! Zhruba po 9-ti hodinách máme pod sebou 650 metrů, stojíme na vrcholu Tsaronoro Kely a koho nevidíme! Naši dva přátelé (Alky s Ogym) nám sem na vrchol vynesli věci na spaní, takže si zde užíváme nezapomenutelnou noc. Kluci, ještě jednou díky!!!

Dano a Out of Africa 7a, 7.délka 6c+

Re: Jejdanane12:10:49 15.11.2007
hihiodpovědět

pics?17:47:45 14.11.2007
KDY "zde bude obrázek"?;o))
janekodpovědět

Obrazek, obrazek!18:22:19 14.11.2007
My ceme oblazek!
Ondrejodpovědět

ci obrázek19:08:18 14.11.2007
obrázek, obrázek....
Slabouchodpovědět

Fantazie20:45:49 14.11.2007
Nádherný fotky, fakticky!! Článek je pěkný a čtivý a to foto mu dává korunu. Těším se na další díl.
 jirkasodpovědět

Hmmm....21:13:17 14.11.2007
Kua, to sou fotky... čumim jak roura! Můžu se zeptat čim je to focený? Sehr schooon!
 Re: Hmmm....19:08:09 15.11.2007
Mam Olympus SP500+sirokouhla predsadka a polarizak. Alky fotil Nikonem d70 a kluci PowerShotem.

Parádní report!22:29:43 14.11.2007
Už se těším na pokračování :-)
Zuzaodpovědět

Fotky22:30:32 14.11.2007
Nazdar. Hej fajne sme si zaliezli, nejake fotky najdete aj na nasej stranke www.vabec.sk pod clankom Sali Waza a Zdruf Madagaskar. Tak horam zdar.
Daneček:)odpovědět
 Re: Fotky00:28:12 15.11.2007
fotky i na webu cajk, suprdik
madamodpovědět

lano09:10:42 15.11.2007
Paradny clanok, akoby som tam bbol s vami, fakt pekne a tie fotky... Ale to s tym lanom mi je cudne, podla mna sa muselo niekde nepozorovane odriet o jednu z tych ostrych hran co tam boli. Inak by to nebola bohvieaka reklama :)
Bruttoodpovědět
 Re: lano20:21:38 15.11.2007
Asi jo. Tak nejak se to nejspis prihodilo, to bych zase lanexu krivdil. Nejspis se opletem zatrhlo o krystal a kdyz sme za nej zatahli, tak se to stalo.
  Re: lano14:31:45 16.11.2007
Něco takového se nemohlo stát při tahání, spíš jste do něho spadli a lano se zachytilo o nějaký výběžek. Každopádně kdyby jste do poškozeného lana ještě spadli tak vás to v pohodě udrží.
Kdyžtak to strčte pod mikroskop měly by v něm být zatavené úlomky skály;-)
zdenekodpovědět

Madagaskar09:44:30 15.11.2007
Krásný fotky, krásný čtení - jako moc jsem
vám fandila...Ať toho ještě spoustu napíšeš!
Renkaodpovědět

SALI09:53:16 15.11.2007
ZDRUF LEZCI. Gogo napisal si super clanok.Inak bolo tam fakt super-nezabudnutelne-nadherne no proste raj na zemi.Na to co sme tam prezili urcite nikdy nezabudnem a myslim si ze ani Šaky,Gogo a Alky-inak DAKUJEM ze som tam mohol byt s vami.Ak by som mal este niekedy sancu tam ist tak by som urcite nevahal...
Ogyodpovědět

No ne, Madagaskar12:38:11 15.11.2007
To je síla, že si takhle vyrazíte za lezením. Článek se mi moc líbil foto je skvělé.
Ty zvířata z NY Zoo tam taky nějak byly ne? Nepotkali jste je? :-)
Kamikodpovědět

Out13:25:59 15.11.2007
6060, musíš mi to přád připomínat, to chceš abych se zhroutil, proč mi to děláš. Proč to posíláš na lezce, nebyl by Svět motorů lepší ? Dal by jsi tam trošku jiný fotky, krapet pozměnil text a tak ....... ne?

příště tě kousnu víc
stk zrůdaodpovědět
 Re: Out20:25:33 15.11.2007
Dik za inspiraci, uz vim kam posilam 2.dil! Necht zije Metrostav, vid:)
606oodpovědět

Pekny13:29:35 15.11.2007
Hezkej clanek a pekny fotky, uplne me navnadily vyrazit nekam do tepla. Ze bych zacal sporovat penizky na letenku?
Radek J.odpovědět

Super článek16:37:35 15.11.2007
Fandím všem takovým bláznům:-)a když se to umí ještě dobře napsat, je to paráda!
Ondraodpovědět

:)16:46:21 15.11.2007
zavidim vam to kluci-clanek na vybornou!!:))
honza k.odpovědět

diky19:10:34 15.11.2007
dik vsem,sem rad ze se libi. dalsi dil bude az budu mit cas,ale myslim ze tak za tyden:) Jeste jednou diky a zdravim Morgose!

Recenze21:57:04 15.11.2007
Docela rad jsem si to precetl, ale ze by mne ten clanek tak zaujal, jako vsechny prispevkare tady, tak to vubec. Zda se mi, ze na tak pekne tema, jakzm pobyt na MG ((-: pardon MDGSKRu je ,to je spise napsano jakoby se lezlo nekde ve Francii po nytech.
Ale autore dobry, jen ten obdiv nechapu. Snad ho take nebudu muset sklizet za svuj prispevek, ze jo.
Serilodpovědět
 Re: Recenze22:58:37 15.11.2007
Ale tak hlavne ze sis to rad precet, ne? V pohode.

Video12:20:00 16.11.2007
Ahoj. clanek i fotky fakt super, i ty dalsi fokty na strankach vabec.sk jsou nadhere.
kdy a kde bude video?
a kolik stala letenka, muzu-li se zeptat?
Tom Krulodpovědět
 Re: Video12:52:39 16.11.2007
nebo bude nekde k mani nejaky cestopis?

co náklady?12:29:56 16.11.2007
Rád bych se zeptal účastníků, jestli to teda není tajný, jaký byly náklady expedice?
janekodpovědět

re18:07:52 16.11.2007
Video se právě vyrábí a jeho produkci má plně v kompetenci SK část. Myslim, že bude hotový někdy začátkem příštího roku. Uvidíme s čím chlapci přijdou.
Jinak letenka za 28 student a za 34 normal s Air France. Ostatní náklady na měsíc tak kolem 10.000 kč.
 Re: re20:35:42 18.11.2007
ahoj,clanek je fakt super, diky. co se lan Tendon tyka - mam s nima dost zkusenosti a vsechny spatne - proste kdo si chce koupit dobre lano, ten si jiste tendon nekoupi. chtel bych vedet jestli se daji nekde najit souhrnne informace o cestach na madagaskaru nebo jestli jste proste brouzdali po netu a nasli sem tam neco. dik za rady. |Honza
honzaodpovědět
  Re: re22:49:11 18.11.2007
Takhle ripnout lano o krystal, se může stát a to nehledě na značku. U již více jetého lana, je to smůla, u nového je to prostě blbá smůla. Jinak snad kromě Mammut lana, jsem odlezl do roztrhání lana snad všech známých značek. Tendon, který mám již podruhé (Master), je podle mého názoru hodně dobrý lano.
 jirkasodpovědět
  info-MDG10:05:26 19.11.2007
Zdar,tak vsetky starsie nakresy su na stranke www.campcatta.com a tie nove su priamo topa v campe, tede ked chces liezt na tsara. V inych oblastiach sme neboli, lezie sa este na severe povestne nadherne vapno v Diego Suarez. Tak sa majte, Ondrasek cau. Horam zdar, nech Vam nam to lezie.
Sakyodpovědět

Mdegečko21:55:40 19.11.2007
Gogo ty si to daváš a dávej si to dál.
Petulodpovědět

Pochvala13:49:42 22.11.2007
krasne fotky fakt nadhera
jakubodpovědět

Dobry22:55:23 22.11.2007
Je to krasa chlopiska, fakt dobry, jel bych tam snad radsi nez do pekle ale to me ceka stejne takze se tam snad pristi rok mrknu a peklo si necham na potom. Fakt dik za suprovej tip.
karloodpovědět

Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber
T.J. 6b Pinell De Brai
1 7 Paní Skála

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)