České pískovcové lezení - blog prAny

Na blogu výrobce oblečení pro lezce prAna je článek o českém pískovcovém lezení.

Článek je zde:

prana.com /blog/2011/04/10/ climbing-in-the-czech-republic/ - odstraňte mezery.

Český překlad článku najdete na
climbing-paradise.cz pod názvem České pískovcové lezení.



v.jester   [úpravy] 18:34 15.04.2011

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Naprd preklad18:50:42 15.04.2011
Zajimavy clanek v cestine , ale po prelozeni naprd. Uz se tesim az nekdo nazve autora smirkovou bruskou anebo staratko kopacem.
Zkratka hodne veci se neda prelozit slovo od slova a zvlaste ne vyguglit.
Stepan Ptacekodpovědět 
 Re: Naprd preklad20:28:50 15.04.2011
Mně je tenhle způsob vyrábění mýdlovejch bublin z písku spíš protivnej. Možná to bylo normální v osmdesátejch letech minulýho století, jako kompenzace mindráku z odříznutí od zbytku světa, ale dneska? Ale co, návštěvníci těch prana stránek stejně asi přesně nevědí, na kterým kontinentu ty plískovce jsou, takže potom snad nelokalizujou ani ty velkohubý pískovcový exoty s ošoupanou násadou od štětce u pasu :))
Piškotodpovědět 
  Re: Naprd preklad22:49:15 15.04.2011
stále žijících pískovcových legend vypadá jako bezdomovci, ale tloušťka jejich prstů a pletence svalů na předloktí dávají tušit, že jde o mistry ve svém oboru.

Vyvinul se zde velice specifický lezecký styl – OS nebo smrt :D

Není ani tak důležité, jak obtížnou cestu člověk leze. Každá je zážitek - odřené ruce ze spár, záda z komínů, podělané gatě z rajbasů a exponovaných stěn, kde se nepříjemné kroky dělají vysoko nad kruhem.

každý řádně oslaví právě ten "svůj slavný" výstup, ať už jakékoliv obtížnosti.

zahralo na srdicku a tesim na pisek

odpovědět 
   Re: Naprd preklad23:03:05 15.04.2011
No, jestli to zahřálo na srdíčku, tak to by ses měl těšit spíš na píseček, ne?
P.odpovědět 
    Re: Naprd preklad18:09:59 16.04.2011
Jo jo, hurá na píseček a pěkně s pytlíčkem.
Steveodpovědět 
     Re: Naprd preklad19:58:39 16.04.2011
... no pokud si potřebuješ zvedat ego i takto ...
Robertodpovědět 
 Re: Naprd preklad19:57:08 16.04.2011
Zcela chápu, že jako zdomácnělý na Britských ostrovech jsi, Štěpáne, na angličtinu citlivější :), ale proč se Ti zdá, že ten překlad je úplně naprd? Jasně, je zjevný, že to psal cizinec, je to často prostě divný - neobratný, je tam i pár vyslovených úletů jako "sander", "digger"; docela se divím, že někdo jako prana si nezaplatí jazykového korektora – ale úplně naprd? Myslíš, že anglofonní čtenář neznající reálie to nepochopí?
Robertodpovědět 

 Komerčňáci22:33:06 15.04.2011
Aneb jak zbohatnout tím, že budu nýmandy tahat za tvrdé prachy na měký písek.
http://www.climbing-paradise.cz
SodomaGomoraodpovědět 
 Re: Komerčňáci23:29:59 15.04.2011
čtu na stránkách ČAHV, že chtějí být jediní, kdo bude brát klienty na skály, tak to je MŠMT asi trošku předběhlo:)
odpovědět 
 Re: Komerčňáci00:39:50 16.04.2011
taktak, tohle je fakt DIVNÝ, člověk co je schopnej dělat ve skalách scény a randál horší než polskej teenager kvůli (dle jeho názoru) "ničení skal" normálním lezením, podniká v tahání klientů na pejsek a to jeden z měkčích. Kdyby to byl nějakej tvrdší šutr, vápno, žula tak dobrý, je mi to fuk, ale tohle mi fakt košer nepřijde. No snad tenhle byznys nebude mít až takovej úspěch.
Matesodpovědět 
  Re: Komerčňáci01:43:45 16.04.2011
panove.. prachy nesmrdej.
odpovědět 

 Skatulka23:11:05 15.04.2011
Jsem to jenom ja, nebo vas taky obcas zarazi/zamrzi kdyz reknete nekomu, ze jste z CR, tak jedine co nasleduje je 'jo vy jste ti blazni co lezou na pisku bez magnesia a jistitek a porad pijou pivo'? Zcela jasne to pochazi z Sharp Endu a ted to prizivy Prana blog. Uzasne. Jeste ze AO to trochu napravuje.

Taky by jste ocenili, kdyby piskareni jako tradici a etiku odlisnou od sportovniho lezeni nekdo dal do kontextu, napriklad prirovnanim ke gritu v UK?

Honza Zapal

PS. Prosim neberte to tak, ze mi vadi prirovnani k piskarum (jak bych byl hrdy kdybych nekdy na pisku neco vylezl), pro ktere mam nic nez respekt, stejne tak jako ke gritu.
 zapalodpovědět 
 Re: Skatulka23:23:37 15.04.2011
zdaleka to nejsi jen ty. vetsina svetove populace nepresahuje ve svem vnimani reality stereotypy vnucovane temi nekolika filmy ze kterych pozustava jeji vzdelani. takze se nenech otravit ci vyvest z miry.. narazil jsi proste jen na dalsi variaci televizni kultury.
odpovědět 
 Re: Skatulka02:10:33 16.04.2011
Já když něco podobnýho slyším (bohužel se to moc často nestává, asi jezdím do špatnejch končin), tak mne to obrovsky potěší a jsem na to hrdej :)))
Doktorodpovědět 
  Re: Skatulka07:51:49 18.04.2011
Přesně. Nechápu, proč by mě to mělo mrzet.
honzaodpovědět 
 Re: Skatulka19:24:31 18.04.2011
Já bych taky jako Leošák spíš ocenil, kdyby se pískovcový lezení přestalo nadměrně romantizovat a nafukovat nějakým "dobrodružstvím jen pro hrstku tvrdých vyvolených" a mluvilo se o něm normálně - že jsou tu vedle těch klasik, někdy i odvážných i pěkný, slušně zajištěný cesty...
Taky si připadám spíš hloupě, když se s někým v cizině bavím o lezení, on slyší, že lezeš v Čechách na písku, a jeho reakce je, aha, to je to šílený lezení s těma uzlama místo jištění, a odmávne to jako něco, čím se nemá smysl víc zabývat.
Být hrdý na pověsti, který neodpovídaj reálný situaci? Kolik mezi náma je těch úžasnejch hrdinů, co lezou běžně nejištěný vraždy? Hrdej bych byl asi na to, co tu opravdu je, spousta krásnýho lezení, ale to nějak pod těma blábolama o šílených pískařích skoro není vidět.
Takže radši zpátky na zem. Čím dál tím víc souhlasím s názorem, že kdyby komukoli z těch opravdu dobrých lezců stálo za to lízt na písku, za chvilku by to bez potíží zvládl a strčil do kapsy všechny ty "hrdiny opravdu vostrejch šestek a sedmiček". Jenomže proč by tihle lezci mezi ty exoty lezli? Radši si o nich jenom přečtou nějakej komiks.
Piškotodpovědět 
  Re: Skatulka23:15:02 18.04.2011
Teď promluvil typický lezec z Labáku.
odpovědět 
   Re: Skatulka00:22:43 19.04.2011
Kdyby tam byl smajlík a podpis, tak bych tomu třeba rozuměl. By mě zajímalo, podle čeho rozhoduješ, kdo je typický lezec z Labáku. Asi podle toho, jestli se něčí komentář hodí/nehodí do tvojí škatule. Nejspíš máš jasno, tak jen dál ve své pravdě stát!
A hlavně anonymně, a adresně, to je pro pravdy vůbec to nejlepší:)
P.odpovědět 
    Re: Skatulka00:41:46 19.04.2011
Prozatimní letošní vizitka typického labákovského lezce dělá 7 dní Saska proti jednomu všednodennímu odpoledni v Labáku (protože je blíž). Smutná bilance.
Jsem zvědav, kdy ze mně někdo udělá typického frankerjurského lezce, tam jsem byl předloni po 10 letech :))
 Piškotodpovědět 
     Re: Skatulka09:07:42 19.04.2011
Kdepak typický lezec z Labáku, Piškot je domácí ve Wendenu;-)
Willhemodpovědět 
    Re: Skatulka04:24:57 19.04.2011
ze se nechas nejakym bezejmennym ocasem nasrat..skoda na nej pismen.
odpovědět 
     Re: Skatulka09:11:34 19.04.2011
Nenasral :))
P.odpovědět 

 :))19:45:17 16.04.2011
Bomba článek :)
Robertodpovědět 
 Re: :))22:53:31 18.04.2011
další pěkná četba;)
 martanodpovědět 

 Demagogie o písku07:24:31 18.04.2011
V poslední době lezu na písku častěji a navštívil jsem různé oblasti. Článek popisuje jen tu nejextrémější skupinu pískovcových lezců a cest. Opomíjí to, že v klasických oblastech se dá zalézt i celkem na pohodu, že se dají najít i sportovnější oblasti. Je otázkou jestli článek nemá být reklamou udajnému byznysu(průvodce po písku), který autor, nebo někdo blízký plánuje rozjet...jak je uvedeno výše. Spoustu zahraničnch lezců pak bude chtít za průvodcování v té "nebezpečné divočině" zaplatit:). V komantářích navíc "Jirka Malej" všemu nasazuje korunku příspěvkem o magnéziu...prý se toleruje od stupně IX (ustanovení ČHS), ale to jak všichní víme je blbost, páč ho v 90% oblastí zakazuje ochrana přírody. Takže celkově jde podle mě o hodně špatnou "reklamu" českému písku...a to je vlastně možná dobře, čím míň lidí tím víc klidu:)
Leošákodpovědět 
 Re: Demagogie o písku15:53:13 18.04.2011
Velkej souhlas
FERYodpovědět 
 Re: Demagogie o písku16:41:36 18.04.2011
nerikas jinymi slovy to co jiz vazeny predrecnik v prispevku Skatulka?
odpovědět 

 Světové strany17:22:47 18.04.2011
Po slovech "eastern Europe" jsem přestal číst. Železná opona je pryč přes 20 let, tak by se měly světové strany užívat tak, jak jsou. I když začíná-li Asie na hranicích ČR a Slovenska, pak tou východní Evropou skutečně jsme :-)
Bídaodpovědět 
 Re: Světové strany17:42:19 18.04.2011
:-)
Willhemodpovědět 
 Re: Světové strany18:06:09 18.04.2011
jak v te krasne anekdote od rencina.. stredni evropa, rikam vam, stredni!!! ne vychodni...!
odpovědět 
 Re: Světové strany19:14:56 18.04.2011
Takhle se rozčilovat se stejná blbost, jako když Slováci nenávidí označení svých hor za České Tatry, jak říkají Poláci. Nebo jako když se čeští národovci vztekají nad označením části českého území za Sudety.
Kuba Turekodpovědět