Registrace   |   Omluvenky nepadaj, jde se lézt.

10.Vlk 11150

Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Poštovní - Ostrava 1

Lofer: nová cesta Franco Columbu 7a/7a+ na perfektním vápenci

Mluvili jsme o tom už více než rok a minulý víkend jsem se sem s Honzou Hrnčířem (Hrncem) konečně vrátil. Protože vždycky, když jsem viděl jakoukoliv fotku z Loferu, chtěl jsem tam prostě být. Top vápenec, super výhledy, hory.

Prostě paráda. Teď se to povedlo, a hned 2x po sobě. Tento víkend jsme se sem vrátili ve třech i s Vojtou Semíkem a matrošem na vrtání. Minulý víkend jsme si vyhlídli krásnou cestu vedle mé dřívější, a jedné z aktuálně z nejoblíbenějších, pod názvem BREXIT za 7a+. V knížce na vrcholu jsme u této cesty našli komentář „geniale“. Super.
Plán na tento víkend byl tedy jasný. Nová vícedélka kousek vedle Brexitu. Vyrazili jsme jen na otočku. Když vyrazíte ve 3 ráno z Prahy, tak na parkovišti v Loferu jdete často jako první do skal.

2.30 budíček, Hrnec po příjezdu ke mně hlásí, že nespal vůbec. Balil a nemohl najít ráčnu. Jako vrchní fotograf se k nám tentokrát přidal Vojta Semík. Brzy ráno jsme na místě a do skal vyrážíme už v 7.30 z parkoviště s cca 50 nýty a pěti řetězy.

Je to asi hodinka k topu, vždy se musí slanit. Hodím dolů statiku a doufám, že směr je správný, mám jako vždy i plán B. To je jasné. Kdo mě zná, ten ví, že bez něj do skal nejdu.

Slaňuji 60 m a můj směr přes převis zprava je lámavý, či po blbé skále. Ale když traverznu, dostanu se do krásné plotny a tou to nějak půjde. Zespodu bych na to nepřišel...Vím, že prvovýstup se dělá ze spodu, ale tady jsem téměř všechny cesty dělal shora a nikomu to tady nevadí. Naopak velmi oceňují kvalitu, s jakou cesty děláme. Jsou vždy super zajištěné, na štandech jsou řetězy s karabinami a na nástupu často velký kámen na přezutí.

Po asi 8 hodinách vrtání jsme konečně dole a chybí 1 nýt! Řešení není složité. Na prvním štandu na velké polici jsem udělal 2 díry a dal jen jeden nýt s karabinou. Dá se tam vylézt ze strany sólo, tak příště.

Na konec října je překvapivě děsné vedro. Máme jednu vodu pro dva, jídlo jsme nechali nahoře. Po mnoha hodinách a horku se začíná projevovat únava, žízeň a to fest. Velká část cesty je lehce položená a prach a hlína se nedají 100% zamést, takže foukám a modlím se, ať nespadnu. Cestu vylezu cíleně poměrně rychle. Hrnec po celém dni se po chvíli v lezečkách už těměř nepostaví na nohy, tak musí i za expresky. Čas nás trošku tlačí. Večer se blíží. Vojta mezi tím usnul na štandu na hraně, ale dá si s gustem aspoň poslední délku. V 17.30 jsme všichni nahoře. Dáme zápis nové cesty do knížky a rychle k autu.

Jako bonbonek na konec na parkovišti pokecáme s dalšími lezci. Koukají na nás jako na blázny, když zjišťují, že jsme si sem odskočili na jeden den vyvrtat cestu. Lezci si chtějí dát naši novou cestu další den. Jsme nadšení a prosíme o fotky. Druhý den nám pak posílají vzkazy s tím, že cesta je boží a kvalitou připomíná Verdonesque style. Jsme poctění a víme, že tahle cesta bude prostě TOP.

Cestu jsme pojmenovali FRANCO COLUMBU (nej kámoš Arnolda Schwarzeneggera, který nedávno odešel). Má 5 délek a návrh klasifikace je 7a/7a+, 7a, 7a, 6c, 6b. Stačí 12 expresek a jedno 80m lano.

Související články o Loferu:

Lofer

Zpět v Loferu

Novinky z Loferu

Jan Kareš   [úpravy] 06:34 01.11.2019Tisk

Související průvodce:

pěkná práce09:14:16 01.11.2019
Ahoj supr počtení, dá se tam lézt cca druhá půlka listopadu? Nebo už je tam zima a sníh?
Kudrnáčodpovědět
 Re: pěkná práce09:23:38 01.11.2019
Ahoj, je to slunečné, takže se dá, i když napadne sníh. Musíš akorát počítat s horším přístupem ke slanění.
hrnecodpovědět

Hezky09:23:22 01.11.2019
Krása slunce skály. Hned bych jel.
Steveodpovědět

bolest je mýtus15:28:43 01.11.2019
Jen pro zajímavost, původní význam slova mýtus: "symbolické vyprávění vyjadřující víru v plnost a celistvost nadčasového řádu", nebo "příběh symbolického nebo náboženského významu".
Předpokládám, že takto autor své myšlení nezamýšlel, pro pregnatnější vyjádření jeho postoje bych navrhoval spíše jiný výraz.
Pokud se pletu, tak smekám před jeho rafinovaností...
 Re: bolest je mýtus15:33:13 01.11.2019
proc tam jednoduse nenapsat "exhibicionista". vsechno by bylo jasny.
 Re: bolest je mýtus16:58:36 01.11.2019
Znáš film MATRX a hlášku tam, že vše je iluze? Tak to vzniklo před lety. Žádná rafinovanost, ale pomáhá to, když svaly pálí a ty si to říkáš a uděláš ještě pár pohybů. Easy;-))
Děkuji a ke komentu níže: Exhibicionista musím být, živím se tím :-) Ti lezci někteří, to je mazec to číst kolikrát :-)
  Re: bolest je mýtus17:08:25 01.11.2019
Hoj, tak tohle je odpoved za 999 bodu. Jako prostredek obzivy, potazmo reklama firmy, to je pripustny ;-))
Prijmi omluvu, zpocatku mi nebyla jasna motivace.
   Re: bolest je mýtus17:21:32 01.11.2019
Děkuji, také 999 a mělo tam být MATRIX:-))
  Re: bolest je mýtus20:49:36 01.11.2019
lezení tě neživí, tohle už není exhibicionismus ale onanie
dělat cesty v horách shora není nic, na co bys měl být pyšnej, to umí každej polák
   Re: bolest je mýtus20:56:00 01.11.2019
Je rec o napisu na firemnim aute..a firma je na kondicni telocvik, esli si to dobre pamatuju.
Lezeni je myslim v tomhle pripade vedlejsi produkt.
  Re: bolest je mýtus22:18:41 01.11.2019
kdybys napsal iluze/dojem/šalba/zdání atp., tak to sem nepíšu. Možná by to znělo i lépe, ale použít slovo mýtus, jako slovo mající význam: nepravda, přehnané tvrzení, subjektivní přehánění, lež, či fňukání. Bohužel kazí češtinu a tomu slovu od M., které je obecně velmi významné a moc synonym pro něj nemáme, přiřazuje lidově blbý význam. Mýty jsou a byly v lidské kultuře velmi podstatné a stále mají význam, neshazoval bych je takto.
Nadruhou stranu u většiny návštěvníků tvého podniku nepředpokládám, že bysme se mohli bát, že to nějak významně ovlivní náš kultrurní prostor, vlastně, že jo.
Ovšem stále je tu možnost, že si to fakt myslel rafinovaně a já jsem ten blbější.
   Re: bolest je mýtus02:21:37 02.11.2019
myslis ze lidi v posilovne skutecne premejslej nad presnym vyznamem slova mytus..? ;-)))
    Re: bolest je mýtus19:12:19 02.11.2019
Asi bych ani neurazel lidi co chodi do posilovny, ani pouziti slova mytus, toto naopak uz v lezeni zlidovelo a mozna diky karesakovi to netusim. Delani cest zhora mi rovnez nevadi, jelikoz sam nejsem schopen ani toho ale naopak chci lezt nytovacky a i v horach,debilniho kladiva jsem se uz v mladi natahal dost a pak s nim stejne vylezl jen petky... tak naopak to vitam a obdivuji lidi, jako Vy, ze misto 4 vylezenych cest udelate jednu novou a je Geniale. Jestli porad nekomu neco vadi, tak to mate blby. Mne vadi asi jen ten Babis ale uz ani to neresim, vse vyresi cas a Buh...ostatni je mytus ((-:
    Re: bolest je mýtus15:05:32 05.11.2019
Vždyť sám říká, že to nepředpokládá, tak co řešíš? :-))
   Re: bolest je mýtus20:50:44 02.11.2019
z toho ale nevyplívá, že pokud nemyslel, tak já jsem opak.
   Re: bolest je mýtus13:04:05 03.11.2019
Když se na větu "Bolest je mýtus" podívám jako na reklamní slogan, zdá se mi, že je to dobrý. Úderný, funkční, srozumitelný. Asi lepší (?) než "Bolest je matrix".
Slovo mýtus se ve významu "tradované falešné přesvědčení", "tradovaný výmysl" užívá běžně už dlouho, asi se s tím jen těžko dá něco dělat.
Ani mě to nepohoršuje, řekl bych, že tenhle přenesený význam je od toho "původního" docela zřetelně oddělený (odlišné kontexty), ke konfúzím moc nedochází.
(Jistě, reklama a propaganda dělají s jazykem velký a divný věci, ale to už je obecnější problém.)
Taky by mě spíš zajímalo, jak je to s tím, že se cesty v Loferu obecně dělají převážně shora. Jestli to taky není třeba nějaký mýtus :)
    Re: bolest je mýtus14:51:30 03.11.2019
Že možná víc lidí používá nějaký výraz ve špatným významnu ještě neznamená, že to dělají správně.
     Re: bolest je mýtus17:32:02 03.11.2019
No, v jazyce je to myslím tak, že když něco nějak používá dostatečné množství lidí dostatečně dlouhou dobu, je to "správně". Tzn. uzualizuje se to. Jazyk se vyvíjí spontánně. Když odejdeš ze školy, už ti žádná paní učitelka neříká, co je správně a co špatně. Filozofové také nemají rádi užívání slova filozofie v přeneseném (vulgarizovaném) významu ve spojení jako "filozofie naší firmy" apod., ale nic moc s tím nenadělají. Mohou nanejvýš upozornit na odlišné významy toho "jejich" použití a toho přeneseného. Ale třeba to není málo.
      Re: bolest je mýtus12:48:03 04.11.2019
To je sice všechno hezký, jenže moje důvody jsou mnohem prozaičtější - podle mě slovo mýtus užívá velmi málo lidí a tím méně v tom špatném významu.
     Re: bolest je mýtus18:06:22 03.11.2019
Mimochodem, heslo "mýtus" v Akademickém slovníku cizích slov (1998):
1. bájeslovné, pohádkové vyprávění o vzniku světa, o bozích, o přírodních jevech, hrdinech ap. zasazené do urč. mytologické soustavy; 2. výklad něj. učení v podobě alegorického vyprávění: např. platonské mýty; 3. iracionální vize budoucnosti: např. mýtus revoluce, mýtus XX. století; 4. představa o někom nebo o něčem nekriticky přijímaná, uctívaná a zbožňovaná: např. mýtus peněz, mýtus mateřství; 5. (expresivně) smyšlenka, výmysl, blud.
      Re: bolest je mýtus11:59:45 04.11.2019
No, vidíš, jako poslední a eště expresivně, takže trochu blbě. A obávám se, že slovo mýtus jako synonymum bohapustého výmyslu/lži ještě neužívá dostatek lidí, dostatečně dlouho, aby se to kodifikovalo.
       Re: bolest je mýtus12:47:10 04.11.2019
já bych si s tím hlavinku nelámal, vona ta komunita okolo posiloven a bojových sportů a chlapáckýho zobání to holt takhle má a podobně směšně mluví. my ostatně taky, ale zase trochu jináč.
Lukas B.odpovědět
       Re: bolest je mýtus19:21:36 04.11.2019
Expresivně není blbě. Když si v pravou chvíli expresivně ulevíš, je to naprosto správně. Ale žij dál ve své bublině :)
        Re: bolest je mýtus11:33:06 05.11.2019
Sem neřekl blbě. To mi vkládáš do úst, to si odpusť.
         Re: bolest je mýtus12:27:06 05.11.2019
Omlouvám se, "trochu blbě".
  Re: bolest je mýtus14:47:14 03.11.2019
Z tvé odpovědi mám Honzo dojem, žes komentář k. nepochopil. Iluze je něco jinýho, že mýtus. Kdybys měl na to autě napsáno "bolest je iluze", tak by to bylo něco jinýho a bylo by to na místě. "Bolest je mýtus" fakt nedává smysl.
   Anonym16:23:52 03.11.2019
Není vám to blbý odpovídat stále anonymně? Já se podepíší, zadám email. Kdo bude chtít ode mě reakci, ať udělá to samé. Jsme lezci, či se stydite? Šílený tady a smutný:-(
    Re: Anonym08:59:44 04.11.2019
Máš pravdu, blbý mi to je, promiň. Vybírám ze dvou zel to menší, aspoň tedy jsem o tom momentálně přesvědčený. V anonymních diskuzích se totiž lidi nechovají jako v normálním životě. Jsou mnohem agresivnější, je to fakt nepříjemný někdy, aspoň mně, určitě ale nejsem sám. A na druhou stranu - komu ta agresivita není nepříjemná ani trochu, tak je psychopat. A máme začarovanej kruh. Spousta lidí si vytváří předsudky a pak už nereagují vůbec podle toho, co člověk napíše, ale jakým jménem, nebo přezdívkou se podepíše. Pak jsou ty diskuze naprosto iracionální. Takže jsem se došel k závěru (a zatím se mi to potvrzuje), že nepodepisovat se vede většinou k plodnější diskuzi.
     Re: Anonym10:29:13 04.11.2019
Ale houby... Prostě se bojíš podepsat.
      Re: Anonym10:45:15 04.11.2019
? Ano, vždyť to taky z toho, co jsem napsal, vyplývá. Z důvodů, které jsem popsal, se bojím podepsat. Tos vyrazil otevřené dveře, ale zrovna u tebe mne nedostatek důvtipu nepřekvapil.

P.S. ty se vždy podepisuješ? Nemyslím.
P.P.S. ty v první řadě moralizuj sám sebe ;)
       Re: Anonym13:12:48 04.11.2019
Vždycky se podepisuji. Nemyslíš? Díky za upřímnost.
        Re: Anonym15:21:38 04.11.2019
Kubo - bohužel (pro tebe) jsi zase nepochopil psaný text, to ti opravdu moc nejde. Bylo to myšleno tak, že si nemyslím, že se vždy podepisuješ. Komu není shůry dáno...

P.S. já vím, žes to pochopil, jenom jsem si chtěl udělat z těch tvých prvňáčkových způsobů srandu. Tohle se dělá v první třídě, ne? Že člověk jako nepochopí, co mu někdo říká, chytne se nějakého slovíčka a obrátí je proti němu.
         Re: Anonym16:23:59 04.11.2019
Poskytnu Ti dobrou radu zadarmo: Když chceš, aby Ti bylo rozuměno, piš tak, aby Ti bylo rozuměno. A samozřejmě si při tom nevymýšlej. A nezapomínej se představovat. V tom má Kareš naprostou pravdu.
          Re: Anonym16:40:54 04.11.2019
Opravdu chceš, abychom ti uvěřili, že neumíš česky a tudíš jsi to pochopil špatně - a to tak, že jsem sám o sobě napsal, že nemyslím... Ty se překonáváš! hahahah Ty si pod sebou umíš řezat větvě jako málokdo.
A v druhé větě napíšeš, ať si já nevymýšlím - jaký paradox. Zrovna poté, co si tady vymýšlíš, jako by se nechumelilo.

Taky ti dám dobrou radu - už se neztrapňuj.
           Re: Anonym01:59:27 05.11.2019
Vidím, že má rada z čistého altruismu padla na neplodný úhor.
            Re: Anonym12:27:10 06.11.2019
Kuba Turek altruista. Kde mám ten slovník..... :-)))
pavelodpovědět
      sebestředný názory jsou roztomilý13:44:24 04.11.2019
jo.
Nebo má naopak odvahu se nepodepsat.
Nebo má dostatek důvtipu...
Nebo...
...
    Re: Anonym17:40:28 09.11.2019
Nenech se rozhodit Honzo. Jsem přesvědčený o mnoha Tobě nakloněných lezcích, kteří jen nemají potřebu vystřiků emocí v diskuzích, třeba i proto, že jsou prostě zralejší v aktivním posuzování a jelikož přesně neví, s jakým přesně vědomím věci děláš, tak prostě nerejpou. Přesto za mně: Prosečnice - super!, Tvoje cesty - super, Tvoje rekordy - super, Tvůj postoj k profesi trenéra - super! Je to příkladné a to snad stačí né? Tak "stay high forever" :-)
Stay Highodpovědět
     Re: Anonym22:08:36 09.11.2019
Gloridikace Kaešú, Bělinů a jiných podobných je spolehlivá cesta do pekel.
      Re: Anonym22:31:11 09.11.2019
jo a ne. takoví ti férmani smítkové, zabilkové a arnoldi (a mnozí další velcí kobercoví prvovýstupci své doby) něco někam posouvali. ale bělinové a karešové? kvantita a cesty pro lidi tam bezesporu jsou, ale jestli je to pokrok a dobro - to upřímně nevím.
Lukas B.odpovědět

Už je tady zas.20:16:52 02.11.2019
Pumpička už si tady z toho dělá jen bezplatnou reklamní plochu.

Zezhira00:14:17 03.11.2019
A kde ste zjistili ze v loděmi se dělají cesty ze zhora??
 Re: Zezhira08:08:54 03.11.2019
Příspěvky psaný mezi 22:00 a 6:00 rovnou mazat
  Re: Zezhira14:33:51 03.11.2019
dalsi co ma ve vsem jasno..

Odspodu12:41:13 04.11.2019
V Rakousku se vicedéky dělají odspodu....to se na to radši vyserte
Uweodpovědět

dík za tip13:01:10 04.11.2019
Díky za článek. V pošmourné době temna dává možnost kam vyjet..
majdaodpovědět

V Loferu - odspodu13:04:07 04.11.2019
V Loferu se dělají cesty takto! https://www.youtube.com/watch?v=eqCa3wI9j6c
 Re: V Loferu - odspodu17:34:04 04.11.2019
"Neboj, máme tě"
"Já to mrdám"
Parádní! :-D
  Re: V Loferu - odspodu19:52:03 04.11.2019
To je fakt skvělý video. Úplně si umím představit Vencovo vnitřní drama. Ale je jasný, že to takhle trvá trochu dýl.
Ještě jiný prvovýstup z Loferu (1 mezera; je tam v článku taky video):
https://www.bergsteigen.com/news/ neuigkeiten/ganesha/
   Re: V Loferu - odspodu20:58:17 04.11.2019
Díky, pěkný odkaz.
Ale uznej sám, na naše ranaře nemá. Jak dlouho tu cestu lezl, he za osum hodin asi těžko. Pak to ještě přelézt a poklábosit s náhodnými lezci, pche. Pod nástupem si vaří kafe, zatímco naši kucí museli z pelechu ve tři ráno. Takový tatranský nástup si zaslouží uznání. A hele, lezl to oblečený, bez přilby, s lepším kameramanem a dolů, dolů to ten srab sešel po svých. Co k tomu dodat, snad jen - Lezení je mýtus!!!!
ABLodpovědět
    Re: V Loferu - odspodu21:00:23 04.11.2019
A ještě ke všemu solo. To je už vrchol všeho!!!!!!
     Re: V Loferu - odspodu21:27:27 04.11.2019
Taky lenoch. V cestě vrtal jen 4 nýty.

Klasifiksce14:56:54 05.11.2019
Cau Honzo. Jsk bys srovnal klasu ve tvych cestach s klasou v ceste Ironmouse? Je tvoje 6b+ tak tvrdy jako prvni delka v Ironmausu. Ptam se protoze pokud jo a tvoje 7a cka jsou proporcionalni treba tomu 7+ v ironmausu, tak asi pro me nema smysl zkouset to. Jinak bych si tam mozna znovu zajel a zkusil neco od vas :D
Radekodpovědět
 Re: Klasifiksce16:39:21 05.11.2019
Ahoj, cesty které vrtám a přelézám klasifikuji všude stejně. Od Baníku po Švýcarsko. Takže neboj:-) I má odhadnutá klasa většinou sedí, lezu dlouho:-)
  Re: Klasifiksce19:01:40 05.11.2019
Baník, pičo.
  Re: Klasifiksce11:31:38 06.11.2019
Super, dik!
Radekodpovědět
   Re: Klasifiksce10:45:14 13.11.2019
Pokud lezes po nohach tak to pro tebe bude as lehci

Sraz pseudofilosofů20:55:35 09.11.2019
Tady se zase sešlo chytráčků - čůráčků...
Strejdaodpovědět

Sonniges Gemüt 8+/9- Frankenjura
Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber
T.J. 6b Pinell De Brai

Re: Boulder | Re: Boulder | díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)