Registrace   |   Úrazový děj probíhal takto ...

Ledy

Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1

Jak jsem přežil Tatry

Poté, co mě Velký guru Břeťa poslal hafo výhružných dopisů na téma článku z Tater, mě nezbyla jiná volba něž kývnout. Taky by mě nemusel příště pustit na bouldrovku, to dá rozum, že. Takže se pořádně usaďte a sledujte neúprosný boj dvou neohrožených hrdinů :-), psaný z mého pohledu bez jakékoliv objektivity.

Cestu do Tater jsme plánovali dlouho a po konzultaci s tatranským matadórem Pavlem Urbánkem padla volba na Kežmarský štít a pohodový nocleh na Brnčálce. A jak to tak poslední dobou bývá, nakonec jsme jeli zase jen dva, já "Masik" a ledoborec Honza.
Rychle ještě pro Honzu půjčit skialpy u Luboše s rychlou instruktáží nasazování pravých tuleních pásu, prý až z 2.světové války.

kežmarák

Plán byl jasný, ve čtvrtek 2. února po práci odjezd, návrat v neděli.
Plány jsou plány a místo nočního příchodu na Brnčálku jsme první noc strávili v mražáku zvaném škoda felície za Svitem. Plán brzkého příchodu na Brnčálku vzal za své už v Matlároch, takže jsme si v klidu vychutnali výšlap.Tedy já, honzovy skelety asi nejsou to pravé ořechové pro lyže a tak  puchýře nenechaly na sebe dlouho čekat.
Po příchodu následovalo pivko, kyselica i ubytování se našlo a tak mohlo dojít na půjčení knihy výstupů, ve které podle Pavla mělo být všechno. Nebylo tam nic. Tedy bylo "CHAOS" ve kterém se orientuje asi jenom tvůrce + Pavel.
Parametry pro cestu na tento den byly jasné, něco lehkého krátkého tak na 2 -3 hoďky.
Takže následoval dotaz u milého ženského personálu, pak fofrem  pro matroš a seznámení se ze zmrzlou žulou.

Pod nástupem doporučená cesta vypadala velmi lehce a tak jsme zvolili těžší variantu stěnou. Lezení to bylo v první délce tak za IV a Honza se v ní mírně zapotil. Druhá byla lehká žlábkem, přes jeden skalní prach. Ta samozřejmě zbyla "vyčuraně" na mě.
A to bylo z prvního dne vše.
Po příchodu se z našich spolunocležníků vyklubali, světe div se, pohodoví pepíci.
Večer přišla na řadu opět kniha knih ze které jsme opět nic nezjistili. Takže druhý den byl naplánován stylem, přijdem, zhodnotíme, utečeme.
A tak se i stalo. Cesta, která z chaty vypadala lezitelně se s přibližujícími metry stávala pro nás nelezitelnou a tak na řadu přišel náhradní plán. Dvoudélkový led do malé zmrzlé doliny a pak na hřeben a po něm na Čierný štít.

Ledík to byl pěkný. První, pravděpodobně těžší délku jsem vzal na sebe, jako revanš za včerejšek, druhá za odměnu zbyla na Honzu.
Můj plán "odrbat to" kudy to půjde šel rychle do kytek pod honzovými argumenty a tak jsem to mastil tou největší kolmicou ,blbec.
Příchod dalších událostí mě dával za pravdu. Pětiminutové vrtání prvního rusáka z pozice mě vycuclo jak já strýčka Janáčka za parného dne. A to byl jen začátek. Po ulezení dalších dvou metrů vysím v jednom piklu, třepu nožičkama mávám zbylou ručičkou a snažím se zachránit holý život. Nakonec jsem to ustál a představa vrtání dalšího rusáka mě dohnala až do lehkého terénu, kde jsem děkoval všem svatým. Pak jen štand a Honza druhou měkkou délku, kde pikle lezly jak nůž do másla, takže se člověk alespoň nenadřel.
Tak si tak stojím na štandu pozorujíce okolí a pozorně jistíce ledoborce a zničehonic slyším  zpívání si "Ó ledíky tatranské". Za chvíli se zpoza hrany vyvalí týpek středního věku jen tak na sólo bez poutek. Tvrdá facka, já bojujíce o holý život a týpek s písničkou na rtech.

Za zhoršujícího počasí přišel na řadu hřeben a Čierný štít. Ještě než jsme se dopracovali na hřeben začala celkem slušná fujavice a tak rozhodnutí padlo pro ukrytí se v bočním žlabu a doplnění tekutin a něčeho do žaludku. Chyba, ve žlabu fujavice, ale když už jsme tam byli. Po svačince přišel nápad že by jsme ten žlab mohli vylézt a pak pokračovat podle plánu. Vypadal zajímavě tak na IV a na vrchu s typickými tatranskými trávami.
Teď nastala typická otázka, kdo to natáhne. Řada byla na mě, takže jakékoliv protesty by byly marné.
S myšlenkou "s chutí do toho, půl je hotovo" jsem se to toho tedy pustil. Avšak s přibývajícími metry bylo chuti čím dál méně a půlka se taky jaksi neblížila. Z pěkného lezení byl kamenolom kde nic nedrželo, první a taky poslední slušné jištění v pěti metrech. Pak už následovali jen morality za lógry po 10 resp. 5 metrech. Vidina blížících se trav mě uklidňovala až do doby, kdy jsem se poprvé rozmáchl pro tutový zásek a místo toho jsem dostal pěkné brnění do ruky. Trávy nebyly trávy, ale jakési rostlinné čuda co porostli, už mě známý kamenolom.
Potom co jsem to jaksi přežil jsem děkoval všem svatým už podruhé. Kluci ten den měly pěknou šichtu.
Po těchto zážitcích a totálně zhoršeném počasí jsme to otočily s vidinou pivka a teplé večeře.

Večer jsme na knihu knih již rezignovali a věnovali se popíjení zlatavého moku s pepíkama a jejich právě přijetých přátel stejného kalibru. Některé jejich zkazky připomínali Kubu Nováka, kdo zná pochopí :-).
Pod náporem alkoholu v krvi rostli i naše cíle na zítřejší poslední den. Vrcholu dosáhli, když bylo vysloveno slovo WEBEROVKA. Však co, je to sice za šest, ale štandy jsou nové osazené boráky, tak co to nezkusit. Naštěstí s další dávkou se tento nápad vytratil a dozrál druhý, reálný, na cestu Szepanskych, jak já říkám bratrů poláků za IV. Reference na ní byly dobré a už v pátek jsme se na ní dívali. Jedná se o rampu traverzující severní stěnu Kežmaráku. Cíl byl stanoven, jde se spát.

Ráno, -15°C, větrno. No nic moc, ale cíl je cíl tak s chutí do toho, kdyby jsme chtěli do tepla, jeli by jsme k moři.
Pod nástupem je pěkná kosa. Honza leze první délku a já mezitím pěkně promrzám.Prsty nejdou cítit, ale postupně se rozehřívám a než dolezu na štand  jsem ok. Beru matroš a už to frčím další délkou. Opatrný exponovaný traverzík pod převysek, šup tam frendík jeden krok a hle stará skobka, byl bych blázen ji necvaknout, a tak dále a tak dále, štand. Honza leze,co leze, Honza řve, krapec nám na štandu promrzl. Poté co se probojoval na štand začíná pětiminutové  rozmrazování. Rukavice dolů a šup ručky do podpaží, prostě klasika. Mě mezitím, jak se později ukázalo, trochu omrzly prsty na noze, no co už, každá sranda něco stojí.
Jakmile se dá trochu do kopy pokračuje další délkou, která za ideálních podmínek traverzuje Bocekův ledopád. Bohužel po ledu ani památky, takže nezbývá než to valit po skále, delikátní záležitost.
Pak už jen pár lehčích délek a jsme na německém žebříku po kterém sestoupíme zpět do tepla chaty.

Následuje polévka, pivko a balení se na odjezd. Honza je sbalen celkem rychle a vyráží na dobrodružný sjezd ve skeletech zpět do Matlárů. Tentokrát jsem nebyl brzda a vědom si svých sjezdařských dovedností jsem dal Honzovy půlhodinový náskok.
Honza tento unikátní dlouhý sjezd bravurně zvládl, lyže vyzul pouze jednou a hubu si také nerozbil. Já jsem si sjezd, který místy připomínal sjezd bobovou dráhou náležitě vychutnal a Honzu dohonil, právě když byl ve své fotografické extázy na minuloroční polomové mýtině nad Matlárama. Pak jen naházet věci do auta a hurá domů.

Resumé:
Termín:    2. - 5.2.2006
Účastníci: Martin "masik" Masař HO Uh. Brod
          Honza Lekeš HO Uh. Brod
Vylezeno: cosi dvoudélkového , IV ,severní stěna Kežmaráku
          led do malé zmrzlé doliny + kamenolom
          bratři polští Sczepanskych ,IV ,severní stěna Kežmaráku

PS: Toto "dílo" vzniklo pro oddílový časopis, takže za případné nejasnosti široké veřejnosti se hluboce omlouvám, ale když už jsem to spachtil, tak proč to sem neprsknout.

Čus Masik

masik   [úpravy] 08:53 16.03.2006Tisk

good09:45:22 16.03.2006
Zdar, dobrý edvenčr! chtěl sem se zeptat, jestli jste ve Szepanských náhodou nenašli náš friend? Lezli jsme to asi den před váma (v sobotu) . Jestli se nepletu, byl to ten vikend, co na neděli zase napadlo brutální množství sněhu, tak to byl celkem odvážný plán sestupovat po žebříku, v těch podmínkách...

ps: hele, jestli jste ten friend nenanšli, tak tam asi žádnej není (doufám, že nám ho někdo nevybrabčí, než se tam podruhé dostanu). Uááá, ještě to bolí...
p.odpovědět
 Re: good10:03:01 16.03.2006
Tak toho frendíka jsme nenašli, škoda :-)
A s tím sněhem to nebylo také tak horké,žebřík byl celý sfoukaný, takže v poho.
  Re: good10:19:53 16.03.2006
tak to jó, škoda že sem to nevěděl v neděli, že se tam někdo chystá, nám se v té sibiři pro něj nechtělo vracet....
hele, ještě bacha na i/y, třeba "kluci měly šichtu" :) no stane se...
Podpovědět

Maso,10:26:05 16.03.2006
než se do Tebe pustí Třídní učitelka v přechodu se Suplujícím kotelníkem, kókni na ty přechodníky a tak. Nebo to je součást Tvého stylu (něco jako Ostravak)?
 Re: Maso,10:30:39 16.03.2006
Lidi,omlouvám se všem za pravopisné a jiné chyby,hold čeština nebyla a není mou silnou stránkou.
Papouši, ne ostravák, ale slovácko, slovácko je má rodná hrouda :-)
  Re: Maso,10:42:02 16.03.2006
Jo, jo, Slovácko. Krojovaný maškary, tanec dupák, kořka, viňas, korupce ve fotbale, bazilika na Bělehradě. Znám.
   Re: Maso,10:59:41 16.03.2006
A taky drsní chlapi, kteří všem Papoušům nemilosrdně zakroutí krkem!
    Re: Maso,11:25:20 16.03.2006
Ale no tak! Kdo by kopal do otylého, bezzubého a slepého staříka?
     Re: Maso,13:35:19 16.03.2006
Když je o něm navíc známo, že je (podobně jako já) vlastně už jednou nohou v hrobě a druhou na šlupce vod banánu...
Tomáš F.odpovědět
 Re: Maso,10:40:10 16.03.2006
A co teprv ty shody prisudku s podmetem...
Martinodpovědět

papoušovu klávesu11:08:55 16.03.2006
na zhruba třetinu článku! teda asi takhle: není to úplně špatný, do nějakého uzavřeného oddílového periodika docela dost dobrý. ovšem tady to čtou a kritizujou lidi, kteří tě neznají, a nechápou nějaký odkaz na kubu nováka, kdo zná pochopí se smajlíkem. taky nějaká osnova, logická struktura článku, takhle je to takové nějaké nemastné neslané, nebo spíš moc polévky na málo soli. ale piš dál, barde, je to určitě lepší, než chodit do šantánů nebo čumět na bednu. a nemysli si, my nejsme zlí, naše kritika je konstruktivní a má za úkol tvé psaní nikoli potlačit, ale tříbit.
Lukas B.odpovědět
 Re: papoušovu klávesu11:13:46 16.03.2006
Uz dlouho jsem tady necetl nic od tebe, napis taky neco ne?
loudisodpovědět
  Re: papoušovu klávesu11:20:20 16.03.2006
no, když se chci prsit tak říkám že je to ode mne soudnost, upřímně řečeno je to moje lezecká bezvýznamnost spolu s grafomanickou ochablostí.
Lukas b.odpovědět
 Re: papoušovu klávesu11:20:12 16.03.2006
Dylytovat zejmena smrtici odstavec pozorujice, jistice, bojujice, to je fakt soda!
P.odpovědět
  Re: papoušovu klávesu11:50:14 16.03.2006
Kdyby jste sli radsi lizt anebo vam preklizka jeste neoschla?
Dik za clanek.
Stepan Ptacekodpovědět
   Re: papoušovu klávesu12:17:11 16.03.2006
S chripkou za zady ztraci ptacci smysl pro humor, chapu. Jinak diky za peci, byl jsem ted tyden v tatrach a fakt, preklizka je tam odporne zasnezena a hned tak neoschne. Pozoruhodny postreh.
P.odpovědět
 Re: papoušovu klávesu12:09:54 17.03.2006
Kdo nezná slavného lezece, horolezece, tatéra, kresliče, malovače, grafomana a narcise Kubu Nováka je lezecký analfabet!!!! Mimo jiné i proto, že Kuba má nejeden článek i v Montaně a asi i tu na lezci a z jeho psaní je jasné, jaké kecy to asi mohly být.
Břeťaodpovědět
  Re: papoušovu klávesu12:56:52 17.03.2006
kua voe, a taky nečtou CAO News, které tady je pravidelně ke stažení. Protože tuším v prvním letošním čísle je s Kubou docela velký článek o tetování i lezení včetně fotek. Takže tak..
janekodpovědět

Není zima jako zima12:51:12 16.03.2006
Na zimních Tatrách je nádherné to, že stejná cesta je každý rok úplně jiná. Když jsem před dvaceti a více léty lezl cestu Szepanských s budoucí ženou, která byla poprvé v zimních Tatrách a měla poprvé v ruce cepín a na nohách mačky a veškeré vybavení mimo cepínu a maček, které pamatovaly Republiku, byly hand-made, přeběhli jsme tuto cestu docela v pohodě (i když ty řeči...). Před pár léty to lezl zkušený syn se zkušeným borcem s perfektním vybyvením (sice bylo -20°) a docela tam omrzli a málem zatměli...
Jo, není zima jako zima.
Petrodpovědět
 Re: Není zima jako zima18:07:36 16.03.2006
Já teď řešim ten Synot. To sou slováci, ty vole.
Cartmanodpovědět

No toto?09:36:27 17.03.2006
Tož teda Masi, i já, který sekám jednu chybu vedle druhé jsem jich pár opravil než jsem tvůj článeček zasunul mezi ostatní do časopisu. Ale chyby neřeším, co řeším je, že tvůj článek je na lezci dřív než vyšel časopis. Ty, ty, ty!!! pro příště si vyhrazuju právo exkluzivity a článek sem můžeš prsknout až 2 hodiny po vyjítí časopisu!!! :-)
Břeťaodpovědět

Chvála13:53:18 17.03.2006
Čau Masy, z těch negativních komentářů si nic nedělej oni Tě asi neznají. K Tvému stylu to dle mého chrabrého názoru naprosto sedí a nějaká ta pravopisná chybička... o co de? Jinak je vidět, že v práci se u Tebe od Chamonic asi nic nezměnilo a máš pořád spoustu času na serfování. Závidím:-)Přeji další úspěšné akce.
Pipákodpovědět
 Re: Chvála15:08:29 17.03.2006
Zdarec Pipe,
To víš,jaké si to uděláš, takové to máš.A u tebe to s tou prací také nebude asi tak horké,když si najdeš
čas na lezce.
Maj sa
  Re: Chvála23:42:25 17.03.2006

směr23:46:21 17.03.2006
Cestu Szczepanských jsem nelezl, ale neústí ona do Kotle 1986m? Tzn., jde za Bocekem nahoru a lehce doprava do spádnice kotle.
Romanodpovědět
 Re: směr00:35:54 18.03.2006
Asi máš pravdu, podle "Bloudila" to tak je popsáno. Nevím jak v létě, ale v zimě jsem to lezl a viděl lézt dál po rampě na "Nemecký rebrík", tak jak to nakreslili kluci.
Petrodpovědět

Bella Duracella 6b Leonidio
Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos

Re: Lano Beal Karma 9.8mm | Lano Beal Karma 9.8mm | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Údržba skal - správci | Černá Perla | Koleno od Kozy | Re: Údržba skal - správci | Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (126)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Zemřel Pit Schubert (2)
Video: Adam Ondra radí, jak při lezení používat koleno (2)

Dětský lezecký set. | Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko |