Registrace   |   Spára, to je jeden velkej chyt. Dole do ní vrazíš ruce a na vršku je vytáhneš.

Porcupine 9

Rock Point Outlet Store - Praha 5 - Radotín

Putování po Bernských Alpách

1. část

Naši další výpravu za dobrodružstvím v horách jsme v sestavě Bob,Mac a Robert a já, začali v 16:00 srazem v Praze Chodově. Po zvážení jsme zvolili jižní variantu objezdu Prahy přes Zbraslav.

Jestli to stálo za to, nevím, docílili jsme lehkého nabourání vozidla, které se naštěstí obešlo bez výraznějšího zdržení. Dále jsme pokračovali po ose Plzeň-Rozvadov-Mnichov-Bregenz-St.Margareten-Chur-Grimselpass až k přehradě Oberaarsee, kam jsme dorazili asi o půl páté ráno. Nutno podotknout, že se mi zřejmě z vyčerpání a dezorientace v mlze neudělalo zrovna nejlíp. Počasí se také neprojevovalo nejvlídněji, přesto jsme ráno přebalili a s plnou polní vyrazili v mlze kolem přehrady k ledovci Oberaargletscher.

Start u přehrady Oberaarsee

Asi po půl hodině začalo pršet. Déšť se naštěstí po pár minutách změnil v občasné mrholení a s přibývajícími výškovými metry ve sníh. Na ledovci se povalovaly vystřelené náboje ráže cca 30mm – pozůstatky po vojenských cvičeních. Nevím, jestli to mají ve všem neutrální Švýcaři zapotřebí. Asi 200m před sedlem Oberaarjoch se objevují prosněžené trhliny a proto se raději navazujeme.

Fouká již dosti čerstvý vítr a tak se na žebříku vedoucímu k chatě Obraarjochhütte ve výšce 3256m klepu zimou.

Po krátkém občerstvení, zjištění nejvhodnější trasy postupu a předpovědi počasí sestupujeme po ledovci až k boční moréně ledovce Fieschergletscher ve výšce 2700m, kde zakládáme bivak.

V noci dosti fouká, leč ráno již ukáže, byť jen sporadicky, i nějaké to panoráma. Kolem půl osmé vyrážíme kličkovat mezi trhlinami směrem k chatě Finsteraarhornhütten. Počasí se mění každou minutou k lepšímu a proto za pochodu uzrává plán učinit pokus o dosažení vrcholu.

Asi v 10:30 h pod chatou stavíme překládací stan a na lehko vstupujeme výše do světa kamene a ledu. Kolem chaty jsme jen proběhli a na prvním skalnatém hřebínku spočinuli při opravě Robertovy mačky. Ztracenou matici nahradil jinou z téže mačky a s ponaučením vzít rezervní náhradní díly, jsme nastoupili na ledovec pokrytý asi 20 cm čerstvého sněhu. Cesta naštěstí byla trochu prošlápnutá, ale i tak jsem měl co dělat, abych dosáhl druhého skalnatého hřebene ve výšce cca 3600m. Po kratičké pauze jsme se vydali na další sněhové pole. Asi 200m nad námi z vrcholu sestupovala dvojice, která měla očividně problémy. Po chvilce to již byl vidět jen jeden člověk, který na nás začal zoufale a bez přestání volat „Help !“. Asi si myslel, že  k němu hned přiletíme. Ten druhý totiž zmizel v trhlině. Než jsme se k nim dopracovali, sám z trhliny vylezl.

Vpravo nejistá dvojice, nad ní sedlo Hugisattel

Později se ukázalo, že neměl ani mačky, ani cepín a nakonec, že ani nebyli na vrcholu, byť šli již v 6 ráno. Usuďte sami.

My jsme mezitím došli k ledovému žlabu, který Bob zajistil ledovcovým šroubem. Odtud jdeme již navázaní. Robert již neměl sílu udržet tempo a vrátil se s již známou dvojicí k chatě. Bob a Mac ze mě mezitím ždímali vražedným tempem zbytky sil, abychom dosáhli sedla Hugisattel. Sněhové pole jakoby nemělo konce. Nakonec jsme ho překonali a začali se drápat po skalním hřebínku k vrcholu.

Zde se tempo díky menší zkušenosti Mac se skalním lezením trochu zpomalilo a já se dostal do pohody. Avšak tak jako tak, zdál se i tento hřebínek bez konce. Ale najednou jsme tam byli. Bylo 17:15 hodin, výška dle mapy 4273,9m.

Finsteraarhorn 4273,9m

Z vrcholu byl krásný rozhled a pomocí vrcholového kříže jako stativu jsme se společně vyfotili. Ještě vrcholový kámen na památku a šup dolů. Cesta dolů proběhla v celkové pohodě, byť trvala 4 hodiny. Zespodu se objevila nervózně blikající Robertova čelovka a my jsme doskákali k chatě. Po malém občerstvení a ujištění osazenstva, že jsme sice pozdě, ale v pořádku dole, odcházíme ke stanům a uleháme k zaslouženému odpočinku.

Druhý den spíme téměř do oběda. Čeká nás jen přechod přes sedlo Grünhornlücke na Konkordiaplatz. Počasí opět ukazuje svou nevlídnější tvář. Dobře, že jsme ten vrchol stihli včera, dnes by to bylo nemyslitelné. Ale i tak vládne pohoda a relativně bez problémů přecházíme sedlo a klesáme k místu našeho dalšího tábořiště. Fotíme se na kamenných hřibech a hledáme místo pro tábořiště.

Nakonec vhodnou lokalitu nalézáme a co chvíli se kocháme opět se otevírajícími panorámaty, zejména okolí chaty Konkordiahütten. Ještě je třeba prokopat odvodňovací kanály a po zabydlení se vydat na obhlídku chaty, ke které se dá vystoupit snad jen po zbudovaném schodišti přilepeném na skále a překonávající asi 100 výškových metrů.

Kolem chaty , či spíše mini městečka běhají svišti a létají kavky. Zjišťujeme příznivou předpověď počasí na zítra a plánujeme další výstup – JUNGFRAU.

Je pondělí 18.8. 4h ráno. Moc jsem toho nenaspal. Pohled na úplňkem osvícenou ledovou pláň mě definitivně probírá a těsně před pátou vyrážíme směrem k sedlu Jungfraujoch. Vše je krásně podmrzlé. Problém nastává při příchodu k ledovcové řece. Tohle se jen tak přeskočit nedá a proto hledáme místo kudy dál. Proti proudu jdeme asi 15 minut a relativně bezpečně překračujeme. Dál to již po mírně se zvedajícím ledovci jde jako po másle.

Olson   [úpravy] 08:41 09.10.2008Tisk

Pěkný článek10:49:50 09.10.2008
Pěkný článek, škoda toho useknutého konce... :-(
Pavelodpovědět
 Re: Pěkný článek14:49:32 09.10.2008
Jo, mě se to taky líbí. jen ti ptáci nejsou kafky, ale madelíci hájní.
Ivanodpovědět
  Re: Pěkný článek21:10:47 09.10.2008
a není to náhodou kavše alpské?
čápodpovědět
   Re: Pěkný článek11:31:34 10.10.2008
Díky za komentáře
- ad useknutý konec
posílal jsem to Hopovi vcelku mailem a vrátilo se mi to, zřejmě příliš velké. Takže jsem to po dohodě s Hopem rozsekal a myslel jsem, že to spojí a dá na web vcelku. Takhle to bude asi na 4 díly.
- ad mandelík hajní - to fakt není, zkuste si dát tyto jména do vyhledávače. Mandelík je takřka celý modrý, trochu podobný ledňáčkovi.
Olson.vsodpovědět
   Re: Pěkný článek12:18:57 10.10.2008
jde bezesporu o kavče žlutozobé, které je v oblasti Alp velmi celkem hojné
Luky Fakodpovědět
  Re: Pěkný článek00:24:38 11.10.2008
Mandelík hajní v Alpách, to mě fakt pobavilo:))
Hurvajzodpovědět
   Re: Pěkný článek08:48:03 11.10.2008
Divil by jsi se Hurvajz . Mám knihu "Hory. Vášeň a profese", z francouzského originálu přeložila R.Borovičková, a tam je nádherné foto černého ptáka se žlutým zobákem a u něj text:
" Mandelík hajní - horolezci ho znají velmi dobře a nesprávně ho nazývají kavka. Doprovází je při jejich hrdinských výstupech. Ovládá dobře vzdušné proudy, stoupá kolmo, a náhle se vznáší proti větru. Je to právě ten zvědavec, který číhá na občerstvující se turisty, aby po nich sesbíral zbytky jídla. Mandelík je lehce poznatelný. Černé peří, krátký žlutý zobák, červené nohy. Žije v hejnu a pouze v zimě slétá pod hranici lesů, až k vesnickým příbytkům, kde vyhledává potravu. "

Tak nevím, jestli mám něčemu v té knize věřit ...
olson.vsodpovědět
   Re: Pěkný článek08:49:23 11.10.2008
Samozřejmě je to špatně, ale taky mě to zmátlo ...
    Re: Pěkný článek09:29:19 11.10.2008
Nemáš:))
Ten popis vzhledu i chování přesně sedí na kavče žlutozobé. To musel psát nějaký tatrman:)
Hurvajzodpovědět

SUPER!!!!18:14:01 10.10.2008
Pěkný článek,pěkná fota a hlavně super výkon.Těším se na pokračování.
Otaodpovědět

KŘÍŽ NA VRCHOLU21:09:57 10.10.2008
ČLÁNEK JE TO PĚKNÝ DÍKY ZA NĚJ. JENOM BYCH VÁS JAKO KŘESŤAN A KATOLÍK RÁD POPROSIL, ABY JSTE SI NEODKLÁDALI NA KŘÍŽ VĚCI. TEDY POKUD NEJSTE V OHROŽENÍ ŽIVOTA. VÁS TO ASI NENAPADLO A PROTO SE NEZLOBÍM. S ODSTUPEM ČASU SI VZPOMÍNÁM NA SVOJI NEÚCTU KDYŽ JSEM JAKO ATEISTA V ALPÁCH VSTOUPIL DO JEDNÉ KAPLE S RUKAMA V KAPSÁCH A MÉ SPOLULEZKYNĚ ATEISTKY MNĚ ZA TO VYNADALI. DNES NA TO SKUTEČNĚ VZPOMÍNÁM RÁD A S ÚSMĚVEM. TAKŽE CHLAPY ÚCTOU KE KŘÍŽI VYJADŘUJEME I ÚCTU K HOROLEZCŮM - KATOLÍKŮ, KTEŘÍ HO TAM DALI.

P.S. DOUFÁM, ŽE JE JEDNOU NEVĚŘÍCÍ VÝŠKOVÝ PRACOVNÍCI NEBUDOU NAHRAZOVAT ISLÁMSKÝMI PŮL MĚSÍCI.
Pletanodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU21:33:35 10.10.2008
vzpomínám jak jsem jednou uz na prahu sil dusevnich i fyzickych kriz ovazal smyckou a dobral spolulezce. ac ateista mel jsem k tomuto krizi obrovskou uctu a byl jsem za nej vdecen... apropo za pulmesic bych tehda zajistil taky :-)
Bédaodpovědět
  Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU22:35:09 10.10.2008
To byl dobrej názor Bédo.
Pletanodpovědět
  Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU00:03:32 13.10.2008
Já bych chtěl upozornit na čorteny, které jsou v těchto zeměpisných šířkách mylně nazývány "mužíky" a které věřící buddhisté staví již léta na cestách horami, v pokoře, která jim zabraňuje hyzdit vrchol.
lamaodpovědět
  Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU00:06:57 13.10.2008
Já bych zase rád pochválil návrat k židovské víře, nošení "šábesdeklu" na hlavách, plastové pokrývky hlavy vyjadřující naši židovskou víru.
Khonodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU21:40:06 10.10.2008
taky doufam, z mesice by svacina sklouzla
homo erectusodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU21:44:45 10.10.2008
Tak to musel být silnej matroš...
sartoriodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU23:51:57 12.10.2008
...TAKŽE CHLAPY ÚCTOU KE KŘÍŽI ...
...VÝŠKOVÝ PRACOVNÍCI NEBUDOU NAHRAZOVAT ISLÁMSKÝMI PŮL MĚSÍCI....

Sorry. Podle pravopisu, irelevantniho komentare a pulmesice to musel psat TATAR.

petr_plodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU00:00:37 13.10.2008
No to by tak hrálo! Doufám, že půlměsíce budou na vrcholy nosit věřící muslimové a nikoliv nevěřící výškoví pracovníci!
alibabaodpovědět
  Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU00:38:33 13.10.2008
Co půlměsíce, ale celé měsíčky na každý vrchol, to je teprve to pravé POŽEHNÁNÍ! :-)))
Honza Pok.odpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU08:05:23 13.10.2008
Islamizace Evropy skutečně hrozí! Nahrazování a odstraňování křesťanských symbolů nejen hrozí, ale už i probíhá! Ale Pletane, podobní lidé jako ty z tohoto nebezpečí dělají jen frašku, omlouvám se, ale zamysli se nad sebou. Já ti držím palce.
K.odpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU22:18:52 13.10.2008
mas nieco proti nam? som myslel ze krestania su tolerantni. A NEMUSIS NA NAS KRICAT MY POCUJEME
moslimodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU10:12:14 15.10.2008
tebe uz nacisto trtka v hlave vazne...
MTodpovědět
 Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU11:53:02 03.11.2008
Přečti si nejdřív nějakou učebnici češtiny pro základní školy, pokud na to stačí Tvůj intelekt, aby ses dozvěděl kde se píše i a kde y.
Pak si přečti něco o etiketě na Internetu, aby ses dozvěděl jak se používá klávesa CAPS LOCK.
Pak sem zkus něco napsat. (Před tím se můžeš zamyslet nad tím, jestli to není hovadina, ale to už není povinný ...)
  Re: KŘÍŽ NA VRCHOLU15:50:01 03.11.2008

Mě se tahle fotka napřed nelíbila, byla o tom i diskuze v Diskusi, ale po Pletanovo komentáři pro mě dostala úplně nový rozměr. Může mi někdo vysvětlit, proč se dávají kříže na vrcholy?
Bídaodpovědět
   Re: KŘÍŽ NA nic17:31:57 03.11.2008
Doted sem si myslel ze jsou na ty svaci, ale tenhle je na svacinu ponekud nevhodnej...
homo portuguensisodpovědět
 ohrozenie winterraumov alpskych chat islamistami14:57:16 03.11.2008
zdroj: http://www.bergsteigen.at/Forum/Thema.aspx?ID=65162

Gerät der Alpenverein ins Fadenkreuz von Islamisten?

Hütten, der Lebensraum von Mäusen.

Wer kennt es nicht. Kaum hat man sich in einem Winterraum niedergelegt raschelt es an den Rucksäcken.
Mäuse! Die kleinen possierlichen Nager fühlen sich in unseren Hütten wohl. Ja, während die Maus in unseren modernen Wohnungen als ausgestorben gilt, findet sie in den Winterräumen der Alpenvereinshütten ideale Lebensbedingungen.

Mäuse, die Soldaten das Satans

Doch so harmlos ist die Sache leider nicht.
Laut dem islamischen Geistlichen Scheich Mohammed al-Munadschid sind Mäuse die Soldaten des Satans. Nach dem islamischen Recht („Scharia“) seien Mäuse unerwünschte Tiere, die zu töten seien.
Ebenso führen Figuren wie Micky Maus und Jerry dazu, dass die Menschen nett zu Mäusen seinen. Diese Figuren müssen wie lebendige Mäuse vernichtet werden.

Bedrohung durch Islamisten

Da die Endlösung der Mäusefrage auf technische Probleme stößt, sei zu befürchten, dass sich Islamisten, als Bergsteiger verkleidet in unseren Winterräumen mit Maus und Mann in die Luft sprengen.

Lösung zum friedlichen Miteinander

Um Selbstmordattentate auf den Hütten zu verhindern und um sich mit unseren muslimischen Mitbürgern solidarisch zu zeigen hat Dr. Thorsten Stein die

Aktion Mausfreie Hütte

ins Leben gerufen

Es kann nicht angehen, dass der Alpenverein, den Soldaten des Satans Unterkunft gewährt

Jeder Alpinist ist hiermit aufgerufen, Lebendfallen mit in die Winterräume zu nehmen.
Die gefangenen Mäuse sollen dann an eine der folgenden Adressen geschickt werden um sie der islamischen Gerichtsbarkeit zu überstellen und um sie zu steinigen.
 ohrozenie winterraumov alpskych chat islamistami15:08:10 03.11.2008
zdroj: http://www.bergsteigen.at/Forum/Thema.aspx?ID=65162

Gerät der Alpenverein ins Fadenkreuz von Islamisten?

Hütten, der Lebensraum von Mäusen.

Mäuse, die Soldaten das Satans

Doch so harmlos ist die Sache leider nicht.

Bedrohung durch Islamisten

Lösung zum friedlichen Miteinander

Aktion Mausfreie Hütte

ins Leben gerufen

Dvě lana? Není to moc?10:23:19 03.11.2008
Na jedné fotce mezi trhlinama je viět, že postupujete na dovjčatech. není to zbytečně moc? Po ledovci chodím s půlkou a stačí to. Neberte to jako vítku, spíš jako námět k diskusi.
Modpovědět
 Re: Dvě lana? Není to moc?10:44:31 03.11.2008
Dvě lana nejsou nutná, ale zase pří vylézání z trhliny se mohou hodit. Jedno fix (na prusíky třeba), druhé dobírá a tahá a podobně.
Dagodpovědět
 Re: Dvě lana? Není to moc?18:02:26 03.11.2008
Je to jedno jednoduché lano (60) napůl.
Nevím, jestli je to metodicky správně. Děláme to tak proto, že jsem dodnes nepochopil, jak se to lano motá kolem těla.
olson.vsodpovědět

Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber
T.J. 6b Pinell De Brai
1 7 Paní Skála

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)